Kevytyrittäjän ja itsensä työllistäjän pikaopas markkinointiin | Free-Laskutus

Oman osaamisen markkinointi ja myynti on helppoa, jos siihen jaksaa hieman panostaa. Kerromme tässä tekstissä muutamia ratkaisuja, jotka yleensä toimivat. Olet sitten jo Free Yrittäjä, tai harkitset vasta itsesi työllistämistä kevytyrittäjänä, niin suosittelemme lukemaan tämän tekstin.

Markkinointi ja myynti on pitkälti sama asia. Markkinointina nähdään perinteisesti kaikki ne vaiheet ennen asiakkaan tapaamista ja myynti tapahtuu asiakkaan kanssa ja johtaa sopimuksen tekoon. Tämä jako on hieman vanhanaikainen ja käsittelemme asiaa kokonaisuutena, kuten se todellisuudessa tapahtuu.

Markkinointikanavia on loputtomiin, pelkästään jo sosiaalisia medioita on kymmeniä. Ei ehkä ole tarpeen ymmärtää jokaisen kanavan mahdollisuuksia tai rajoitteita, vaan keskittyä niihin, mistä todennäköisesti löydät asiakkaita.

On hyvä ymmärtää, että ihmiset käyttävät sosiaalisia medioita eri tavoilla. Osa suhtautuu uusilta henkilöiltä tulevia verkostoitumispyyntöjä kohden hyvinkin positiivisesti ja osa negatiivisesti. Ei kannata liikaa stressata asiaa, kunhan muistaa, että ei yritä pakolla verkostoutua. Oma verkosto on myös juurikin niin laadukas, kuin mitä itse olet verkostollesi.

Tämä on pitkä blogaus. Aihe on niin laaja, että tämä toimii hyvänä ensikatsauksena moderniin markkinointiin. Jos haluat tarkempia ohjeistuksia omaan alaasi liittyen, katso tekstin lopusta yhteystiedot.

Sisältötuotannosta

Kun olet itsesi työllistäjä, niin kaikki eri suuntiin tekemäsi sisältö on osa brändiäsi. Teet sitten lyhyen päivityksen Facebookkiin tai kirjoitat lehden mielipideosastolle – ne ovat kaikki osa sitä miten maailma näkee sinut ja ammattitaitosi.

On hyvä olla aidosti oma itsensä kaikkialla, niin pysyy myös helposti pystyssä ”brändi”. Jos yrittää antaa valheellista mielikuvaa, niin se usein kostautuu tiedon kulkiessa nopeasti. Aitous ja rehellisyys ovat siis hyvä lähtökohta.

On hyvä silti hahmottaa se, miten ulkopuoliset voivat nähdä ilmaisusi. Joku voi olla kaveripiirissään tunnettu ”rankasta komiikasta” ja tehdä sen hyvällä maulla. Ulkopuoliselle voi silti välittyä vain negatiivinen mielikuva sellaisesta sisällöstä. Ei ole syytä muuttaa komiikkaansa, vaan pyrkiä tekemään omasta ilmaisustaan sellaista, että se on helpommin ymmärrettävissä. Lisäksi netissä on hyvä aina muistaa, että väärinymmärrykset ovat jokapäiväisiä. Eli sarkasmia käyttäessä on syytä mainita asiasta, vaikka se itsestään selvältä tuntuisikin.

Tai vaihtoehtoisesti voit pitää Facebookin ja muutkin suljettuina kanavina, milloin toki markkinointiin on tarve ottaa käyttöön muita ratkaisuja. Joku käyttää itsensä työllistäjänä erillistä profiilia sosiaalisissa medioissa. Kunhan muistaa myös sitä ylläpitää, niin sekin on toimiva ratkaisu.

Summattuna – kaikki mitä teet vaikuttaa siihen, miten sinut nähdään. Usein vielä toisin kuin mitä itse olet ajatellut. Eli selkeys ja ilmaisun tiivistäminen kunniaan.

Markkinointikanavat

Ensimmäiseksi kannattaa laittaa kuntoon kaikki ilmaiset kanavat. Suurimmalla osalla riittää LinkedIn -profiilin teko (henkilökohtainen), Facebook -profiilin teko (henkilökohtainen ja ”palvelu”-sivu) ja alasta riippuen muita mahdollisia sosiaalisia medioita on hyvä täyttää omilla tiedoillaan.

Lisäksi usea hyötyisi siitä, että kuvaisi edes amatööritasoisia videoita Youtube-kanavalleen liittyen omaan ammattitaitoonsa. Saattaa olla katselukertoja ei kerry kymmeniäkään, mutta ne lisäävät sitä todennäköisyyttä, että asiakkaasi löytää sinut.

Kuten todettu, kanavia on loputtomiin ja käymme tässä läpi ne, joista suurin osa Free Yrittäjistä hyötyisi. Emme tässä blogauksessa käsittele lainkaan maksullisia toimintoja, kirjoitamme niistä erikseen myöhemmin.

LinkedIn

LinkedIn soveltuu, toistaiseksi, ammattilaispalveluiden mainostamiseen. Omaan profiilin, kun on itsensä työllistäjä, on hyvä laittaa työnantajaksi ”self-employed” ja katsoa listalta lähimmäksi omaa ammattialaa oleva tarkennus (writing&editing, arts&crafts jne).

LinkedIn on juuri niin toimiva, kuin mitä itse jaksat siitä irti saada. Eli kannattaa verkostoitua ensinnäkin tuttavien kanssa siellä ja pyytää arvosteluja omille ”taidoilleen” (LinkedIn:ssä ”Skills” -termillä) heiltä, jotka sen voivat reaalisesti antaa. Olisi myös hyvä saada joiltain suosituksia (LinkedIn:ssä ”Recommendations”).

Perustyön jälkeen, LinkedIn kertoo aika hyvin, kuinka laadukas profiili on (suosittelemme saamaan sen 80% tasoon vähintään), voi siellä aloittaa aktiivisemman markkinoinnin.

Tiiviiden ja selkeiden tekstien kirjoittaminen LinkedIn -päivityksiin on suositeltavaa. Ne eivät välttämättä kerää alkuunsa paljoakaan lukukertoja, mutta säännöllinen (noin kerta viikossa) kirjoittelu usein alkaa tuottaa tulosta. Aiheet kannattaa valita omaan ammattiin liittyen. Lisäksi toisinaan on hyvä linkittää jostain uutislähteestä artikkeli ja kommentoida itse sitä.

Facebook

Usea käyttää Facebookkia täysin henkilöinä, eikä siten välttämättä saa sieltä löydettyä omaa ammattia tukevaa verkostoa. On hyvä silti yrittää sielläkin saada heräteltyä omia tuttavia kommentoimaan lyhyitä päivityksiä, jotka liittyvät omaan ammattitaitoosi.

Facebook mahdollistaa myös kätevästi sen, että voit jatkaa nykyisellä profiilillasi, mutta laitat julkisiksi vain ne asiat, jotka katsot soveltuvan kevytyrittäjyytesi tukemiseen. Uutta päivitystä tehdessä voit valita ennen julkaisua, onko tekstisi julkinen vai näkyykö se vain kavereille.

Harvemmin mikään sosiaalinen media tarjoaa pikatuloksia, mutta säännöllinen sisällön tekeminen usein maksaa niihin käytetyn ajan takaisin.

Facebook toimii paremmin hieman rennommalla sisällöllä. Eli jos esimerkiksi olet kirvesmies, niin Facebookissa on parempi jakaa työmaalla tehdyistä virheistä kuvia ja LinkedIn:ssä vuorostaan kirjoittaa samaa kuvaa käyttäen teksti siitä, miten niitä virheitä voisi välttää.

Youtube

Videoiden merkitys markkinoinnissa kasvaa huimaa vauhtia. Yhä suurempi osa populaatiosta katsoo youtubesta suurimman osan viihteestään. Ei siis yllättävää, että isotkin yhtiöt ovat viimevuosina panostaneet youtube-kanaviinsa.

Katsoa toki saa helpolla, kun ostaa mainostilaa palvelusta (kuten tietenkin kaikissa someissa), mutta videoiden teko on silti kannattavaa, vaikka niitä ei paljoakaan katseltaisi. Jokainen ammattiisi liittyvä video, etenkin jos olet ne ladannut omalla nimelläsi, omalle kanavallesi ja videoiden nimessä vielä mukana nimesi, niin Google nostaa myös nimeäsi paremmin näkyville, kun potentiaalsiet asiakkaat hakevat ammattitaitoasia omaavia henkilöitä.

Youtube-videoiden pituus vaihtelee, mutta yleensä ei ole tarpeen tehdä edes useamman minuutin videoita. Lyhyet ja tiiviit pätkät toimivat keskimäärin paremmin, toki poikkeuksiakin on. Joidenkin toimialojen työstä on jopa tullut netti-ilmiöitä (kuten hydraulipuristus, painepesurilla pintojen puhdistus jne), joten mitä enemmän sisältöä tuottaa sitä todennäköisemmin saa omaa ammattitaitoa esille ja on mahdollisesti nauttimassa jostain netti-ilmiöstä.

Yleisön kosiskelu ei kuitenkaan usein toimi netissä, vaikka ostaja nettisukupolvea olisikin. Eli jälleen kerran aitous ja rehellisyys on parempi kuin miettiä, miten saisit eniten katsojia.

Blogi-sivusto

Vielä paremman tuloksen saat nettimaailmassa, kun linkität tuottamasi sisällön omalle blogisivullesi. Sen ei tarvitse olla maksettu nettisivu omalla osoitteellaan. Usealle riittää ilmainen blogisivu.

Tällaisia ovat esimerkiksi Blogger ja WordPress. Molemmat toimivat hyvin kevytyrittäjän käyttöön yleisellä tasolla. Kumman käyttäminen tuntuu mielekkäämmältä, niin se kannattaa valita.

Oman blogisivun nimeksi kannattaa yritä valita omaan ammattiin liittyvä termi tai sitten käyttää omaa nimeään.

Blogisivustolle on helppoa kirjoittaa pidempiä tekstejä, jotka usein menevät ohi lyhyen ilmaisun someissa. Esimerkiksi jos haluat kirjoittaa laajemmin työmaaturvallisuudesta, niin kirjoitat tekstin blogisivullesi kuvien kanssa. Laitat hauskemman kuvapäivityksen Facebookkiin ja linkität sinne blogisivusi. Samoin teet LinkedIn -tekstiin, joka hieman käsitteli turvallisuus näkökulmaa. Lisäksi voit linkittää Youtubeen lataamasi videon, jossa videolla näytät yleisimpiä työmaiden turvallisuus ongelmia.

Nyt tuotat sisältöä yhtä laajalti kuin suuretkin yhtiöt. Tämä kaikki on mahdollista tehdä täysin käyttäen vain omaa aikaasi.

Haluatko laajemmin apua kevytyrittäjä urallasi?

Free Laskutus haluaa auttaa kaikkia maamme kevytyrittäjiä eli itsensä työllistäjiä tai sitä harkitsevia. Sinun ei tarvitse olla Free Yrittäjä, että saat meiltä veloituksetta ohjeistusta asioiden kanssa.

Haluat konsultointia sitten markkinointiin, myyntiin tai ihan vain laskuttamiseen liittyen esimerkiksi, niin laita meille sähköpostia (jarkko@freelaskutus.fi) ja sovitaan tarkemmin, miten voimme sinua auttaa – veloituksetta.

 

Julia, 22v

Julia, 22v

Opiskelija

Minna, 23v

Minna, 23v

Muusikko

Jaakko, 25v

Jaakko, 25v

Ääniteknikko

Free-Laskutuksen blogissa

Free-Laskutuksen tarina kevytyrittäjyyden puolesta

Kevytyrittäjyys ei ole aina ollut helpoin vaihtoehto Kaikki alkoi loppuvuodesta 2015, jolloin Free-Laskutus näki päivän valonsa keskellä pimeintä syksyä. Ensimmäisestä päivästä lähtien liiketoimintamme kirkkaana visiona on ollut kevytyrittäjyyden helpottaminen...

Oman osaamisen markkinoinnista – brändäys

Osa saattaa ihmetellä, miksi vaihdoimme logoa ja tyyliämme. Teimme sen käyttäjiemme kehitysideoiden pohjalta ja osittain myös siksi, että saamme siitä hyvän näkökulman kertoa teille brändäyksestä. Eli päätimme käyttää itseämme esimerkkinä aiheesta kirjoittaessamme....

Miten myyn osaamistani?

Yleisimpiä koulutus/konsultointikeskusteluja mitä käymme asiakkaidemme kanssa liittyy siihen, miten omaa osaamistaan saa myytyä. Edelleen vastailemme mielellämme puheluihinne tai pidämme Skype-valmennusta – miten vain haluatte. Ajattelimme silti sen lisäksi kirjoittaa...

Liity käyttäjäksi jo tänään ja aloita laskuttaminen vaikka heti!

Liittyminen on ilmaista nyt ja aina. Maksat käytöstä vain 4% palvelumaksun!

Tai

Kysyttävää? Autamme mielellämme.

asiakaspalvelu@freelaskutus.fi
0203 323 45
Tuki ja UKK
Ota yhteyttä